Rowery 2.0. Droga do Smart City? [RAPORT]

Raport IJ 16 listopada 2018, 11:28
Rowery 2.0. Droga do Smart City? [RAPORT]

Polecamy Państwu raport Instytutu Jagiellońskiego pt. "Rowery 2.0. Droga do Smart City?". Autorem publikacji jest Agata Rzędowska. 


Ostatnie dwie dekady to czas przeobrażeń w transporcie publicznym polskich miast. Niektóre z tych przeobrażeń są widoczne dla wszystkich: nowoczesne pojazdy, nowe sposoby płacenia za przejazd, nowe środki porozumiewania się pasażerów z operatorami. Obecnie podróż planujemy przy pomocy aplikacji w telefonie, a nie jak wcześniej – studiując plan miasta i rozkłady jazdy na przystankach. Części zmian nie widać: niewielu mieszkańców wypatruje czujników natężenia ruchu albo interesuje się rodzajami platform do zarządzania danymi czy sposobem wykorzystania tych danych. 

W porównaniu z poprzednimi dekadami są to zmiany kolosalne. Te przeobrażenia będą nadal następować, przybliżając nas do życia w inteligentnych miastach. Rozwijające się nowe modele biznesowe i usługi wypełnią tkankę miejską rowerami, hulajnogami, autonomicznymi autobusami i współdzielonymi samochodami. To z kolei wpłynie na wiele innych dziedzin życia w ciągu kilku następnych dekad. Perspektywa najbliższych 30 lat to odległa przyszłość, chociaż… czy na pewno? Przecież dzisiejsi 40-, 50-, 60-latkowie doskonale pamiętają świat sprzed 30 lat. Za kolejne 30 lat większość z nich będzie wciąż aktywna. 

Z perspektywy mieszkańców chodzi o dobrostan i o jakość życia w mieście: czyste powietrze, ciszę, a jednocześnie możliwość swobodnego przemieszczania się. Oczekują tego wszyscy: od najmłodszych pokoleń Y i Z po seniorów. Jednak jest jeszcze wiele do zrobienia. Dziś w większości Miejskich Obszarów Funkcjonalnych w Polsce pieszy musi pokonać ponad 2000 metrów, żeby dotrzeć do przystanku. Jedynie niespełna połowa mieszkańców MOF ma stację kolejową lub przystanek w zasięgu pieszej dostępności. Jak to zmienić?

Z perspektywy włodarzy miast i gmin istotne są pytania o finansowanie tych zmian. Czy partnerstwa publiczno-prywatne to jedyna szansa na finansowanie inwestycji? Jak będzie wyglądała nowa perspektywa finansowa projektów unijnych? Dla kogo przeznaczone będą pieniądze z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu? Jednocześnie, żeby zachęcić mieszkańców do rezygnacji z własnych samochodów (a przy tym nie skazywać na wykluczenie rosnącej grupy seniorów), trzeba zaoferować im coś w zamian. Tylko co? 

Świadomi samorządowcy wiedzą też, że niskoemisyjny transport nie jest celem, lecz środkiem do wypracowania dobrostanu. Jak go osiągnąć, wykorzystując megatrendy takie jak: elektromobilność, ekonomia współdzielenia, gospodarka o obiegu zamkniętym? 

Już dziś polskie miasta mają wiele powodów do dumy. Systemy współdzielenia, które rozwijają się z miesiąca na miesiąc, pokazują, że mamy ogromny potencjał i że poprawa jakości życia w miastach jest możliwa. Posiadamy coraz nowocześniejszy transport zbiorowy, teraz czas na rowery.

RAPORT: Rowery 2.0. Droga do Smart City?

Projekt i wykonanie: Sebastian Safian
Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
OK